Tuesday, December 21, 2010

Dr Arul dan Mr. Azmir Ep 1



Karya: Alfonso-de-Albuquerque (1511)
Dipetik dari cerita: House MD, Detective Conan, Sherlock Holmes dan banyak lagi.

................................................................................................................................
Dia melihat sekitarnya. Berpaling kiri dan ke kanan beribu-ribu kali. Kemudian dia memejam mata.
Dia mendengar setiap perbualan orang dari setiap sudut. Sangat bising dan amat memeningkan kepala
Sehinggalah seorang pelayan datang ke arahnya.
"Hello, wat do you want," kata pelayan tersebut sambil menunjukkan senarai makanan.
Arul melihatnya dari atas sehinggalah kebawah. Baju pelayan itu sangat ketat, memang terpegun
Arul memandang. Memang cantik dan ayu membuatkan setiap pemuda yang berada disitu terpersona
melihat keindahan gadis tersebut.
"Hey, ape pandang2 ha? Kamu ingat saye ni ape? Cepatlah, nak order ape? Banyak lagi pelanggan
lain saya nak layan,"kata pelayan tu dengan marah.
Dengan lembut, Arul menjawab,"Awat hang ni kasaq sangat. Muka hang ni da manis da tapi kasaq betui."
"Lantak saya la, bukan mulut awak pun. Mulut saya gak,"bantah pelayan tersebut.
"Eh, awak ni. Makin kasar pula ye. Awak nak saya jumpa ngan bos awak atau awak nak bagi no telefon awak?"
Kate Arul dengan harapan dapat no telefon pelayan berkenaan.
"Okay, kalau begitu, saya bawak awak jumpa dengan Bos saya. Awak nak sangat kan," kata pelayan tersebut.
"Baik," dengan hampa, Arul tak dapat nombor telefon gadis tersebut. Tapi dia tetap 'cool'. Arul bercadang
Untuk meminta nombor telefon gadis tersebut dari bosnya.

Gadis itu membawa Arul pergi ke pejabat bosnya. Gadis itu membuka pintu tersebut.
"Arghhhhh!!!!!," gadis itu menjerit. Arul melihat seorang lelaki terlantar di depan pintu.
Seorang lelaki gempal datang dan berteriak,"Weyh, cepat... Telefon polis".
Dalam fikiran Arul,'polis???'.
Arul menjerit,'Bawak ambulans sekali'.
Lelaki gempal itu melulu masuk ke dalam bilik dan terus ke lelaki yang terlentang itu.
Arul berteriak,"Saya doktor!!! Semua orang ketepi!!! Jangan sentuh laki itu!!!"
..............................................................................................................................

Semua orang berkerumun di kedai berkenaan.
3 buah kereta polis menyerbu peremis tersebut.
Orang ramai tertanya-tanya...
"apa yang terjadi kat dalam tu?"
"Aku dengar ade orang mati"
"Siapa mereka"

Gadis-gadis mula bergosip-gosip yang tidak berkaitan dengan hal kejadian.
"aku dengar ade Dr. Arul yang kacak dalam tu"
"Aku dengar Dr. Arul ade makwe"
"eh, bukan ke dia da cerai"
"Owh, bole aku kawen ngan dia"
"Kat sebelah kedai makan tu ade sale baju la"

Semua pertanyaan tersebut berjaya di tenteramkan oleh polis.
Suasana di dalam kedai berkenaan sangat tegang. Tiba-tiba seorang lelaki berbadan boyot bersuara.
"lelaki ini sudah mati tuan," kate detective Hazwan kepada inspektor Taifu.
"Innalillahwainnalahirajiun, ermm.. Sudah siasat siapa mayat ini?"
"Sudah tuan. Si mati bernama Encik Bujang bin Labu. Pemilik kepada kedai makanan yang kecik ini tuan.
Si mati mati pada pukul 2.00 petang. Faktor kematian adalah tekanan darah terlalu rendah.
Pihak forensik dari Bukit Baru telah menemui kandungan
atropin yang tinggi di dalam badan si mati Tuan,"jawab konstable firdaus dengan bangga.
"Aku tak tanye ko daus, aku tanye Hazwan. Tp takpe, ko terangkan dengan bagus,"tegas Inspektor Taifu.
"Tuan, dipercayai hanya 3 orang sahaja yang masuk ke bilik ini sejak pagi tadi," kata detektif dengan tegas.
"Bagus!!! Bawak mereka masuk," kata Taifu.

Lalu 3 orang berkenaan masuk.

Orang yang pertama dikenali sebagai Ajna Peena. Berusia 19 tahun. Satu-satunya pelayan di
kedai makan berkenaan. Dia bekerja part time dikedai berkenaan untuk menambah duit poket berikutan
Duit pinjaman pelajaran yang diberi oleh kerajaan tidak mencukupi. Dia juga merupakan seorang pelajar farmasi
tahun 1. Dia dikatakan masuk ke dalam pejabat itu untuk mengambil gajinya pada pukul 1.45 petang.

Orang yang kedua dikenali sebagai chef Suhaimi. Merupakan chef yang handal. Lagi-lagi dalam memasak air. Merupakan
kawan karib kepada Manager. Dia dikatakan masuk ke dalam pejabat berkenaan untuk berbincang berkenaan dengan hal keluarga pada pukul
10.00 pg.

Orang yang ketiga bertubuh gempal. Dikenali sebagai Yuzles. Anak kepada tauke kedai makan berkenaan. Belajar satu universiti dengan Ajna dan mengambil
kos yang sama tetapi yuzles telah pun berada di tahun ke-2.dia dikatakan masuk ke pejabat untuk berbincang berkenaan perkahwinan dengan ayahnya pada pukul
1.35 ptg.

Tiba-tiba Dr. Arul bersuara,"Saya rasa hanya mereka bertiga ini sahaja suspek utama pembunuhan. Saya rasa, senjata pembunuhan ada di tangan mereka."
"Bagus, keluarkan semua barang-barang yang ada dalam baju kamu," kata inspektor taifu.

Dalam tubuh Ajna, hanya mempunyai sebuah bekas kosong, sebuah dompet kecil dan sebuah HP yang x comey.
Dalam tubuh chef Amy hanya mempunyai sebatang senduk mudah disimpan di dalam poket.
Di dalam tubuh yuzles terdapat sebuah pen parker yang mahal, jarum dan benang.
...............................................................................................................................

Dr. Arul gelisah. Makin lama makin gelisah kerana tidak dapat menyelesaikan kes berkenaan.
Dia sudah tahu pembunuhnya dan cara pembunuhan tetapi bagai ada sesuatu yang tertinggal.
Ada sesuatu yang merunsingkan kepalanya. Dia seluk dalam poketnya. Dia keluarkan bola kecil dan
melantunkan bola kecil itu ke dinding dan bola itu datang balik kepadanya. Berkali-kali dia melantunkan bola berkenaan.
Begini lah Dr. Arul ketika setiap kali memikirkan kesulitan. Kemudian, dia terfikirkan rakannya iaitu diriku.
Namaku Mr. Azmir. Aku selalu menyelesaikan kes-kes rumit. Namun, sejak akhir-akhir ini, aku tidak berminat
untuk menceburi bidang detektif ini kerana sudah bosan dengan kes-kes yang kecil.
Dia cube menelefonku.
Toooot.. toooot...
Seorang laki menjawab,"Nombor yang anda dail tiada dalam perkhidmatan kami".
Dr. arul membalas,"Weh, aku tawu la itu hang. Mana ada orang cakap 'r' sepelat hang"
Mr. Azmir berkata,"Ok, fine. Tp orang french cakap 'r' mcm tu. Ko tepon aku ni nak ape? Nak kawen ke? Nak aku bagi loan?"
"Eh, x la. Aku ade kes la sekarang ni aku nak ko tolong...."Kate Dr. Arul. Belum sempat Dr. Arul menghabiskan ayatnya, Mr. Azmir mencelah,
"Ko kacau aku je la. Aku tenagh 'date' ni.Lagipun, ko pun tahukan aku da bosan la dengan kes-kes kecik ni. Ape kate ko citer je kat aku dari awal hingga akhir kes".
Hazrul menceritakan kes berkenaan kepada Mr. Azmir secara lengkap dari awal sehinggalah akhir. Tidak sedikit pun yang dia tertinggal.
kemudian...
"ok, stop. Ajna ade botol kecik kan. Yuzles ade pen parker. Erm... Aku da tahu siapa pembunuhnya" jawabku.
"Siyes? Aku tak abes cerita lagi tu. hebat betul kau. Bagi lah tahu siapa pembunuh laki tu."Balas Dr.Azrul.
"Erm, x syok citer ni kalo tahu awal2 pembunuh tu kat ko. Aku bagi kau satu hint yang best. Tapi kau jgn gelak taw. Aku nak nyanyi walaupun suara aku sumbang," aku membalas.
Dengan nada terpaksa, Dr. Arul mendengar nyanyianku yang x semerdu mane tu.
Aku menyanyi,"Hidup sebelum mati, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, ok da, cukup tu je hint aku bagi. Kalau lebih-lebih, nanti ko tahu jawapan."
Dr. Arul terkejut,"Ha? Lagu tu je. Mane cukop. Okay, takpelah, janji kau bagi hint pun da cukup. Love you lah."
Aku membalas,"Love u too.. Muah.. muah.. muah..."
Tiba-tiba Dr. Arul terdengar suara perempuan memekik dalam telefon,"Oit, love sape tu ha? tampa nak?"
Kemudian aku meletak telefon.

Betul dan tepat, epidos ini semakin busan untuk membaca. Kes ini masih belum selesai. Siapakah pembunuh sebenar laki itu?
Dan mengapakah Mr. Azmir memberi hint sebegitu rupa. Kita nantikan episod akan datang... Chill2 k.. :D
.................................................................................................................................

Setelah di kaji oleh pihak forensik. Akhirnya, pihak forensik telah menemui kandungan atropin di dalam botol kecil kepunyaan Ajna.
Di samping itu, terdapatnya sebuah gelas dipenuhi bekas atropin di dalam bilik berkenaan dan gelas tersebut mempunyai cap jari Ajna Peena.
Dr. Arul terkejut kerana tidak mungkin gadis kecil molek seperti itu membunuh manusia lain. Tetapi, sesuatu di luar jangkaan berlaku.
Dia melihat Yuzles tersenyum bersendirian. Lebih merunsingkan kepala, chef itu langsung tidak bercakap apa-apa sejak dari mula lagi.
Ajna melutut. Lalu menangis teresak-esak sambil meluahkan perasaannya, "ye, memang saya membunuhnya. Saya memberinya atropin. Saya buat begitu kerana dia selalu mengacau diri saya. Dia selalu mencabul diri saya. Saya sudah tidak sanggup lagi bekerja dengannya."
Dengan tak semena-mena, Konstable Firdaus menyampuk,"Hek eleh, ko ni bodoh sangat nape? Berenti je la keje. Bengong."
"Errr... Teruskan cerita anda ye. Penulis, boleh tak kalo kita tak masukkan firdaus dalam citer seterusnya. Dia annoying." kata inspektor Taifu.
Penulis menjawab,"Ok3, akan dipertimbangkan. Cerita diteruskan."
Disebabkan knstable Firdaus berkata begitu, Ajna terus menangis sehingga keluar air mata berwarne kristal,"Aku tak sanggup. Jika kau adalah perempuan, kau sanggup ke laporkan kepada polis? Ko rasa siapa yang akan percaya kepada aku ni. Aku hanyalah seorang pekerja dan dia, dia seorang majikan yang tak berhati perut. Kalo aku laporkan juga kat polis, dia boleh bayar polis tu berapa sahaja dia suka. Dan aku ni hanya dapat malu sahaja."
Air mata Ajna terus meleleh ke tanah.
Yuzles menyampuk,"erm, saya rasa kes ini sudah selesai inspektor, boleh la kami pulang ke rumah. Hari pun da...."
Belum sempat yuzles menghabiskan kata-katanya tiba-tiba kedengaran Dr. Arul ketawa gembira," Hahahaha. Betul cakap Mr. Azmir. Demi Masa ya. Hahahaha. Memang lawak sungguh kes ini. Aku ditipu bulat-bulat oleh masa."
Suasana di dalam kedai berkenaan sunyi. Tiada lagi tangisan Ajna Peena dan tiada lagi riuh-rendah. Semua mata tertumpu kepada Dr. Arul untuk menegetahui pembunuh sebenar di dalam kes ini.
Dr. Arul menyambung sambil menunjuk kepada pembunuh tersebut,"Pembunuh sebenar adalah awak!!!"
..............................................................................................................................

"Ajna, banyak lagi anda perlu belajar mngenai ubat ini Ajna. Anda masih tidak faham fungsi sebenar Atropin ini. Atropin adalah sejenis ubat antara yang paling pelik sekali dalam sistem kita. Jika diberi dalam dos yang rendah dia akan membuatkan tekanan rendah, tetapi jika diberi dengan jumplah yang tinggi, dia akan mnyebabkan tekanan tinggi dalam badan kita. Inspector Taifu, jika anda lihat, sekrang ini simati mati dalam keadaan tekanan rendah tetapi diberi di atropin yang tinggi. Betul tak Inpektor Taifu." Terang Dr. Arul
Dengan mata yang terbungkang luas kerana terkejut dengan penjelasan yang panjang lebar, Inspektor Taifu menjawab," Ya, btul itu."
Dr. Arul menjelaskan lagi,"Tambahan pula, tak kanlah Atropin dengan jumlah yang banyak dapat diserapkan sepenuhnya dalam masa 15 minit. Jadi ada sesuatu yang telah mengacau sistem badan si mati sebelum atropin dapat diserap sepenuhnya di dalam badan si mati."
Keadaan sungguh tenang dan Dr. Arul berkata,"Betul tak Yuzles? Andalah pembunuhnya!!!"
Yuzles membantah,"woi, jangan main tuduhlah. Takkan aku nak bunuh bapak aku sendri."
Yuzles datang kearah Dr. Arul, dan cuba menumbuk Dr. Arul.
Dr. Arul mengelak dan menumbuk dadanya. Dada Yuzles tidak berfungsi buat seketika, dengan kesempatan itu Dr. Arul menendang Yuzles ke belakang.
Dengan seraya, Dr. Arul berkata,"I'm your doctor, I know about human weak part!!!"
"Kalau ko tak tuduh aku, mana buktinya???," Yuzles membantah lagi sambil menahan kesakitan ditendang oleh Dr. Arul.
"Buktinya ko tak sempat buang. Ko letakkan ubat itu kat dalam pen parker kau sebagai ganti dakwat pen. Dan ada tin air berisi ubat berperisa soya berkenaan di dalamnya di dalam tong sampah. Jika tidak salah, anda memberinya beta blocker dalam dos yang tinggi."
"Yosh, periksa pen dan air tin berkenaan,"kata inspektor Taifu.
"Tak perlu periksa, saya mengaku saya bersalah. Kau tau tak!! si tua tu tak nak aku kawen denagn Ajna!! Aku sudah lama untuk berkawin dengan Ajna!! Si tua ni berhasrat untuk berkawin dengan Ajna!! Aku rasa amat tertekan!! Sebab itulah aku bunuh dia!!"
"Hoi," Tiba-tiba chef Suhaimi menjerit."Sebenarnya, aku datang ke biliknya tadi untuk membincangkan perkahwinan korang berdua ni. Dia bukan tidak bagi ko berkawin, tapi dia tau ko masih tak bersedia."
"Itu tipu, bohong, bohong, bohong!!!," teriak Yuzles.
Akhirnya, Yuzles dibawa masuk ke dalam kereta polis.
Dr. Arul mendekati Ajna dan berkata pada Ajna,"Yang berlalu tu sudah la berlalu. Jangan dikenang lagi."
"Aku akan menunggu dirinya keluar dari penjara walaupun beribu tahun. Aku tetap akan menunggu."
Dalam fikiran Dr. Arul. Adakah itu berbaloi bagi Ajna dan yang penting perlu ke Yuzles untuk memerangkap gadis ini dalam pembunuhannya. Adakah cinta kepada seorang itu lebih penting bagi sebuah keluarga sendiri yang perlu bunuh-membunuh?
Perkara ini... Tepuk dada tanya selera.
Disamping itu, mata chef Suhaimi memandang tajam kepada Dr. Arul dan hatinya berkata,'Setakat kes ini pun ammbil masa yang lama. Hahaha. Adakah ini Dr. Arul yang di agung-agungkan?'
Chef Suhaimi menarik mukanya. Rupa-rupanya dia memakai topeng. Dia bukanlah seorang lelaki tua, tetapi lelaki muda.
"Tunggulah... Hahaha.. Hahaha.. Hahaha..." Suhaimi gelak dengan kejam.

No comments:

Post a Comment